واریز هدیه روز معلم به حساب فرهنگیان سراسر کشور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی آیا امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد؟ آب آشامیدنی ، سالمترین نوشیدنی برای کودکان حریق منزل مسکونی در خیابان فرامرز عباسی مشهد چطور کودکمان را به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم؟ جشن‌های تکلیف تجملاتی باعث آسیب به کودکان می‌شود آخرین وضعیت شیرخوارگاه‌های مشهد پس از انتقال کودکان به خانواده‌های متقاضی استعمال دخانیات پیشرفت بیماری «ام‌ اس» را تشدید می‌کند وزن ما در مورد سلامتی‌ بدنمان چه می‌گوید؟ نان سبوسدار بخورید عادت‌های روزمره‌ای که با انجام آن‌ها، سلامت خود را به خطر می‌اندازیم درصد موفقیت درمان ناباروری با روش IVF در ایران چقدر است؟
سرخط خبرها

سارقانی که به شبکه مخابراتی مشهد ۸ میلیارد ریال خسارت زده بودند، دستگیر شدند | سرقت ۲۴۱ بُرد گران‌قیمت

  • کد خبر: ۱۷۷۰۶۳
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
سارقانی که به شبکه مخابراتی مشهد ۸ میلیارد ریال خسارت زده بودند، دستگیر شدند | سرقت ۲۴۱ بُرد گران‌قیمت
شبکه سرقت سریالی که ۸میلیارد تومان خسارت به شبکه مخابراتی مشهد زده بودند، شناسایی و متلاشی شدند.

به گزارش شهرآرانیوز ۸ هزار نفر یک‌شبه خط تلفن خانگی‌شان می‌پرد. برایشان فرقی نمی‌کند این تلفن انیس پیرمرد و پیرزنی است که هرازگاهی برای فرار از تنهایی با فرزندانشان تماس می‌گیرند یا بیمار صعب‌العلاجی که باید خط تلفن همیشه دردسترسش باشد تا در زمان بحران، اورژانس را خبر کند.

آنچه برای این ازخدابی‌خبران مهم است، پول سیاهی است که قرار است از راه کثیف دربیاورند و آن را خرج زندگی مجرمانه‌شان کنند. همین چند ماه قبل بود که نماینده یکی از شرکت‌های مخابراتی به مرکز فرماندهی پلیس مراجعه کرد و طبق تنظیم شکوائیه‌ای مدعی شد که افرادی ناشناس با دستبرد به تابلو‌های مخابراتی برد‌های گران‌قیمت آن‌ها را سرقت و علاوه‌بر خسارت چندمیلیاردتومانی، هزاران مشترک را با اختلال روبه‌رو کرده‌اند.

با اعلام این شکایت، به دستور سرهنگ احمد نگهبان، فرمانده انتظامی مشهد، گروهی ویژه از کارآگاهان پلیس آگاهی برای بررسی این پرونده تا شناسایی متهمان سریالی وارد عمل شد.

۲۰۶ سفید یخچالی پلاک مخدوش

گویا سارقان می‌دانستند که کدام مناطق تجهیز به دوربین‌های مداربسته است برای همین محل‌هایی را انتخاب می‌کردند که ریسک کمتری داشته باشد. در این میان، اما آه مظلوم کارساز می‌شود و سرنخی از یکی از متهمان در یکی از خیابان‌های حوالی میدان استقلال به دست می‌آید، تصویری شفاف و بدون ابهام. سرنخی که خیلی زود مأموران پلیس آگاهی را در یک‌قدمی این مرد سابقه‌دار قرار می‌دهد.

کارآگاهان پلیس با تطبیق مشخصات متهم و فهرست مجرمان سابقه‌دار، خیلی زود او را شناسایی و در اقدامی اطلاعاتی این مرد سی‌ساله را در بولوار حجاب به دام می‌اندازند.

این شخص با یک دستگاه خودرو ۲۰۶ سفید پلاک مخدوش در ساعات بامدادی به‌سراغ «کافوها» (تابلو‌های شرکت مخابرات در حاشیه معابر شهری) می‌رود و پس از بازکردن در آن‌ها برد‌های گران‌قیمت را سرقت می‌کند. موضوعی که خودش در بازجویی‌های اولیه انکار کرد، اما خیلی زود به حرف آمد و وقتی فهمید مأموران دستش را خوانده‌اند به جرمش اعتراف کرد.

در این مأموریت کارآگاهان پلیس در بازرسی از خودرو پلاک مخدوش این مجرم سابقه‌دار ۶۵ دستگاه برد الکترونیکی سرقتی کشف و ضبط کردند.

شبکه مجرمانه برای خسارت به شهر

حالا برگ برنده دست مأموران قانون بود. آن‌ها متهم اصلی را که پنج فقره سابقه کیفری دارد، دستگیر کرده بودند و شناسایی و دستگیری دیگر همدستانش کار ساده‌ای بود. همین هم شد و ضابطان قضایی در یک عملیات اطلاعاتی و ضربتی همدست این سارق سابقه‌دار را که جوانی سی‌ودوساله است، در منطقه توس دستگیر کردند.

این فرد نیز همچون دوست مجرمش پنج فقره سابقه کیفری دارد که چهار مورد آن‌ها سرقت سیم و کابل‌های مخابراتی است. آن‌ها که راهی جز بیان حقیقت پیش پایشان نبود، در جلسات بازجویی پلیسی ضمن اقرار صریح به جرمشان به ۲۷ فقره سرقت برد‌های الکترونیکی از کافو‌های مخابراتی اعتراف کردند. در این میان، متهمان پای شخص دیگری را هم به‌عنوان مال‌خر اموال مسروقه وسط کشیدند. مردی جوان که مغز متفکر این شبکه سرقت است و طبق ادعای سارقان، آن‌ها برایش کار می‌کرده‌اند.

تحصیلات برای هیچ

متهمان و اعضای این شبکه سرقت، دیگر به آخر خط رسیده بودند. کارآگاهان دست آن‌ها را خوانده بودند و زمانی نگذشت که عضو سوم این باند مجرمانه هم در خیابان شهرستانی مشهد شناسایی و دستگیر شد.

مأموران قانون در بازرسی از مخفیگاه وی تعداد ۱۷۶ برد الکترونیکی مربوط به تابلو‌های شرکت مخابراتی را کشف کردند. سرنخی انکارناپذیر که راهی جز بیان حقیقت پیش پای این مجرم نگذاشت.

مال‌خر اموال مسروقه دارای مدرک مهندسی است و در امور سیستم‌های مخابراتی تخصص دارد و پیش‌تر نیز در چند شرکت مشغول به کار بوده است. اما اعتیاد به مواد مخدر صنعتی مانع از رشدش در حوزه تخصصی‌اش می‌شود و او را به میدان جرم می‌کشاند. دو سارق به‌دام‌افتاده، برد‌های مخابراتی را که هرکدام بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان ارزش دارد، سرقت می‌کردند و به‌صورت کیلویی باارزش هر کیلو ۱۳۰ هزار تومان به مال‌خر می‌فروختند.

خسارت هنگفت به شهروندان

طبق بررسی‌های کارآگاهان پلیس آگاهی، سارقان در همین چند هفته قبل با دستبرد به ۲۷ جعبه کافو مخابراتی ۲۴۱ برد گران‌قیمت را سرقت کرده‌اند. برد‌هایی که طبق نظر کارشناس یکی از شرکت‌های مخابراتی، هر کدام به ۳۲ مشترک شرکت مخابرات درزمینه تلفن ثابت و اینترنت خدمات ارائه می‌دهد.

آنچه کارشناس این شرکت مخابراتی می‌گوید با سرقت این برد‌های الکترونیکی جدا از اخلال در خدمات‌دهی به حدود ۸ هزار مشترک (شهروند) و نارضایتی مردم، بیش از ۸ میلیارد تومان به شرکت مخابرات خسارت وارد شده است.

پرونده سه متهم دستگیرشده برای سیر مراحل قانونی به دادسرا ارجاع شد و با دستور قضایی، این افراد سابقه‌دار برای چندمین مرتبه راهی زندان شدند. فرجام مجرمانه‌ای که باید دید پس از تأیید حکم نهایی دادگاه، باز هم این جوانان سابقه‌دار را به میدان جرم می‌کشاند یا خیر.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->